som Anders Peter sejlede med i 1894, tilhørte selskabet Thingvalla, som sejlede på ruten København, Christiania, Christianssand, New York fra 1879.
Hekla (II) blev bygget i 1884 som erstatning for Hekla (I), der var gået ned mellem Christiania og Christianssand i 1883 (dog uden tab af menneskeliv). Skibet var på 3258 BRT, det var 100 meter langt og 13 meter bredt. Det havde en motor på 450 hk, som gav en marchhastighed på 11 knob. Skibet havde plads til 40 passagerer på 1. klasse, 30 på 2. klasse og 800 på 3. klasse. I 1897 blev skibet sammen med selskabet Tingvalla-linien overtaget af DFDS.
Da Anders var i Danmark i 1903 rejste han tilbage til USA via Liverpool. På den sidste del af turen fra Liverpool til New York sejlede han med skibet M.S.Celtic.
M.S.Celtic tilhørte selskabet White Star Line. Det blev bygget i 1901 og startede på ruten Liverpool-New York den 4. juli 1901. Skibet var på 21.035 BRT, det var 214 meter langt og 23 meter bredt. Da Anders sejlede med det i 1903 var det dermed intet mindre end verdens største skib.
som Anders Peter sejlede med på hjemrejsen efter faster Maries bryllup i 1907, blev bygget i 1897 og sejlede mellem Holland og USA under navnet Rotterdam. I 1906 blev skibet solgt til DFDS og omdøbt til C.F.Tietgen.
I forbindelse med dette skib og min familie er der iøvrigt en pudsighed. Anders Peter var storebror til min farfar. Min farmor havde også en storebror. Han hed Christian og var maskinmester hos DFDS. I 1906 var han med til at hente C.F.Tietgen og bringe skibet fra Holland til København; men de to har næppe kendt hinanden, for farmor og farfar blev først forlovet i 1908.